Exkurzia - celosvetová výstava Titanic, Deň otvorených dverí v Elektrotechnickom ústave a v Ústave meraní Slovenskej akadémie vied (SAV)
Celosvetová výstava Titanic, Deň otvorených dverí v Elektrotechnickom ústave a v Ústave meraní Slovenskej akadémie vied (SAV)
TITANIC
Žiaci VII.A, VIII.A, VIII.B a IX.A triedy absolvovali 10. novembra 2015 exkurziu na celosvetovú výstavu Titanic, ktorá prebieha v priestoroch INCHEBA EXPO BRATISLAVA.
Túto výstavu projektuje spoločnosť RMS Titanic Inc., ktorá má ako jediná právo na získavanie predmetov z vraku lode. Výstava je doplnená o ilustračné zábery zo Slovenska – „Slovenská stopa na Titanicu“, pretože v čase jeho potopenia boli medzi pasažiermi aj Slováci (dokumenty poskytlo Historické múzeum v Bratislave).
Pri vstupe na výstavu všetci žiaci obdržali audioguide, v ktorom si v slovenskom jazyku vypočuli podrobný výklad k jednotlivým exponátom a tiež „boarding pass - palubnú vstupenku“, s konkrétnym menom reálneho človeka, ktorý na Titanicu v dobe jeho katastrofy bol. Celú prehliadku výstavy prežíval tak, ako konkrétny cestujúci na palube Titanicu. Na konci prehliadky si mohol každý overiť, či patril k šťastlivcom, ktorý prežili.
Žiaci videli stovky originálnych artefaktov, ktoré boli vylovené zo slávneho vraku na dne oceánu– osobné predmety cestujúcich, šperky, kabelky, časti oblečenia, porcelán, kusy nábytku a časti vybavenia lode.
Pre zvedavých boli pripravené špeciálne pracovné listy s názorným prehľadom všetkých významných udalostí v politike, vede a kultúre na začiatku 20. storočia a tiež vedomostné kvízy. Za ich úspešné vyriešenie mohli dostať originálny darček z výstavy.
Vďaka dokonalej rekonštrukcii kajút, strojovne alebo jedálne mohli byť naši žiaci súčasťou skutočnej atmosféry prepychu, ale i biedy na začiatku 20. storočia. Videli dobové interiéry, zažili hluk strojovní a tiež úzkosť a strach pred nešťastím.
Výstava ukázala nielen útroby legendárneho Titanicu, ale tiež súhrnný obraz o slávnej dobe jeho vzniku – žiaci sa v úvode oboznámili s históriou, spoločenskou a politickou situáciou na Slovensku a vo svete v 20. storočí, keď tisíce ľudí utekalo z Európy, pred blížiacou sa 1. svetovou vojnou a chudobou, do vysnívanej – bohatej Ameriky.
SAV
Po skončení prehliadky Titanicu sme sa presunuli do priestorov SAV. Navštívili sme Elektrotechnický ústav a Ústav meraní SAV. Žiaci sa v priestoroch ústavu na základe pokynov pracovníka rozdelili na 3 skupiny. Dozvedeli sa o práci, ktorú vykonávajú vedci elektrotechnického ústavu.
Najviac ich zaujal výskum v oblasti automatizácie, riadiacich systémov a v oblasti nanotechnológií, ktorý je zameraný na výskum polovodičov a supravodičov. Žiaci sa dozvedeli, že výskum supravodičov v SAV sa sústreďuje na testovanie vysoko teplotných supravodivých pások a vodičov, ktoré sú vyvíjané pre energetiku – prenosové káble, transformátory a supravodivé magnety. Ďalej získali informácie o technickom využití supravodičov v praxi. Tieto zaujímavé informácie z oblasti výskumu prispeli k obohateniu ich poznatkov.
Z oblasti výskumu polovodičov sa žiaci dozvedeli, že priamym výstupom práce výskumníkov SAV sú vysokofrekvenčné výkonové tranzistory, spínače, elektronické senzory výkonu, magnetického poľa, radiačné detektory a iné.
V ústave meraní zodpovedný pracovník (RNDr. Vasilij Šmatko) naším žiakom stručne priblížil prácu so skenovacím elektrónovým mikroskopom. Individuálne si mohli prezrieť veľmi malé objekty (rádovo v nanometroch).
Najviac však žiakov našej školy zaujali pokusy s kvapalným dusíkom (skvapalneným plynom s teplotou – 196 ° C). Vďaka zmrazeniu predmetov mohli žiaci vidieť ich levitáciu.
Vo vzduchu pozorovali vznášanie loptičky a kovového kruhu. Vznášanie predmetov vedci žiakom vysvetlili tak, že pri schladení materiálu do kritickej teploty magnetické pole cez materiál nemôže prejsť, „obchádza ho“ a preto sa predmet vznáša.
Žiaci sa dozvedeli, že kvapalný dusík sa v súčasnosti používa v medicíne na zmrazenie tkanív a v budúcnosti sa môže používať v doprave. Vedec vyslovil hypotézu, že: „Vlaky možno nebudú jazdiť po koľajniciach, ale budú levitovať nad magnetickou dráhou. Tak by sa doprava veľmi zrýchlila, ale materiály sú stále veľmi drahé“. V rámci exkurzie sa žiaci oboznámili s výrobou LED diód.
Exkurzia prispela, formou zážitkového vyučovania, k rozšíreniu vedomostí žiakov v predmetoch dejepis, fyzika, chémia a tiež geografia.